7 tips for digital suksess

De siste to årene har vi i Christiania Belysning jobbet kontinuerlig med å bli bedre digitalt. Dette har gitt overveldende resultater. Siden 2019 har vi hatt en vekst på 197 prosent i nettbutikken, samt fått en heldigital lysplanleggingstjeneste. En suksesshistorie som hele organisasjonen har jobbet hardt med for å få til.

Tekst: Emma Gerritsen

I Christiania Belysning vil vi gjøre det enklere for folk å velge belysning. I løpet av de siste to årene har vi gjort store digitale endringer, blant annet påvirket av pandemien med nedstengninger og endrede handlemønster og kontaktpunkter med kunder.

I dag står nettbutikken for 25 prosent av den totale omsetningen og de den digitale lysplanleggingstjenesten vinner frem. Her er noen av grepene vi har tatt for å få det til.

Våre tips til digital suksess - et eksempelVåre tips til digital suksess - et eksempel
Produktinformasjon og foto

Skal du føle det trygt og handle på nett, er tydelig produktinformasjon alfa og omega. Dette var derfor det første vi tok tak i. Vi fikk på plass flere tekniske spesifikasjoner, omskrev nesten alle tekster og la opp til å anbefale lyspære til alle lamper. Dette sto flere fra sortimentsavdelingen ute i butikk i flere dager og testet seg frem til slik at vi kan stå inne for anbefalingen vi gir.

Vi har også gjort et kjempeløft på bilder og etterstreber at alle produkter skal ha bilde både av lampen alene og i et miljø.
Da innholdet var på plass, redesignet vi selve produktsiden slik at alt fremstår på en ryddig måte.

7 tips til digital suksess - en illustrasjon7 tips til digital suksess - en illustrasjon
Nye merker og større lager

Det er også gjort en stor jobb med sortimentet gjennom de siste årene. Vi har fått på plass designleverandørene Flos og Secto Design, som er populære merker kundene våre har etterspurt. I tillegg har Aneta Lighting og PR Home kommet inn som nye tilskudd av kvalitetslamper i et lavere prispunkt. Vi har også utviklet egne innholdssider om alle merkene og mange av de mest populære seriene våre.

I tillegg har vi bygget om lageret vårt slik at vi fikk større kapasitet. Dette har gitt oss muligheten til å lagerføre flere varer, og sørge for at en enda større andel av ordrene som kommer inn kan sendes senest dagen etter.

Slik fikk vi digital suksess - en illustrasjonSlik fikk vi digital suksess - en illustrasjon
Kategori, filter og guider

Vi har en ambisjon om at vi skal gjøre det enkelt å kjøpe belysning. Ett ledd i den prosessen er at det må være enkelt å finne frem på nettsiden. Vi omdefinerte og forenklet kategoristrukturen vår, og redesignet kategorisidene våre slik at de ble ryddigere. Vi har også jobbet mye med å sette opp ulike filtre innenfor de forskjellige kategoriene for å gjøre det mulig å smalne søket ditt.

Vi har også brukt mye tid på å gå gjennom kundereisen rom for rom og bygget opp guider som tar deg gjennom de ulike tingene du må tenke på i et rom, med konkrete produktanbefalinger.

Christiania Belysning er en god referanse i hvordan man kan lage en nettside som tar hensyn til hele kundereisen

Milda Sileikyte, Prosjektleder hos Visma Digital Commerce, som leverer nettsideløsningen

Ny og heldigital lysplanleggingstjeneste

Et viktig ledd i å gjøre belysning enklere, er å kunne formidle vår fagkunnskap. Det har resultert i at vi våren 2021 lanserte tjenesten lysplanlegging. Dette er i dag en heldigital tjeneste der du som kunde booker tid med en lysplanlegger, sender inn bilder av rommet du trenger hjelp til og får konkrete råd og veiledning via Zoom.

Vi hjelper kunder som trenger hjelp til belysning, både til store og små prosjekter. I møtet skreddersyr vi løsninger sammen med kunden.

Christiania Belysning har mange ideer på blokka for hvordan de kan bli enda bedre digitalt, både når det gjelder nettbutikken og lysplanleggingstjenesten. Nå jobber vi med å finne og realisere de neste prosjektene som kan ta oss enda et skritt videre.

Illustrasjon av nettbutikkIllustrasjon av nettbutikk
Nettbutikksjef Elisabeth BakkenNettbutikksjef Elisabeth Bakken

Vi prøver å bruke minst mulig tid på brannslukking og løpende drift. Vårt mål er å alltid jobbe strukturert med kontinuerlig forbedring. Det gir resultater.

Elisabeth Bakken, Netthandels- og markedssjef i Christiania Belysning

Vi jobber hver dag for å gjøre belysning enkelt. Alle våre forbedringsprosjekter handler om å gi verdi til kunden.

Maiken Mo, Administrerende direktør i Christiania Belysning

CEO Maiken MoCEO Maiken Mo

7 tips til digital suksess - oppsummert

  1. Ha tydelig produktinformasjon som gir nytteverdi for kunden.
  2. Ha gode bilder av produktene, både av selve produktet alene og satt i ett eller flere miljø.
  3. Ha et oppdatert sortiment, gjerne med populære merker.
  4. Ha et lager som fungerer effektivt, slik at kundene ikke trenger å vente lenge på bestillingene sine.
  5. Ha en intuitiv og enkel kategoristruktur, med filtreringsmuligheter og søkefelt.
  6. Tenk ut fra kundens behov og lag guider som hjelper dem til å velge de riktige produktene.
  7. Tilby tjenester som kan gi kundene skreddersydd hjelp i deres konkrete saker og få det beste ut av produktene sine.
Bilde av nettbutikken og to personerBilde av nettbutikken og to personer

Om oss

Christiania Belysning er en faghandel innen belysning etablert i 1989. Christiania Belysning har 15 butikker, en nettbutikk og en digital rådgivningstjeneste, lysplanlegging.

Vi tar stolthet i belysningsfaget og våre medarbeidere har høy kompetanse innen belysning. Vi vil gjøre det inspirerende og enkelt å kjøpe belysning. Hos oss finner du designlamper og kvalitetslamper til alle rom.