En faghandel ble født - for 35 år siden

Christiania Belysning feirer 35 år og dette fortjener en jubileumsfest. Siden 1989 har selskapet jobbet for godt lys i norske hjem, og har inntatt posisjonen som belysningsspesialisten i det norske markedet. 

Tekst: Emma Gerritsen

Mye har skjedd siden begynnelsen. Christiania Belysning har vært gjennom flere store endringer, og jobber hver dag for at deres kunnskap om belysning skal skape bedre liv.

Eventyret startet med den første butikken som åpnet på CC Vest i 1989. Christiania Belysning hadde til da vært en avdeling under Christiania Glassmagasin, men etablerte seg nå som selvstendig virksomhet. Den dag i dag er det et heleid norsk selskap. 

Ingeborg Nordahl-Pedersen har jobbet i Christiania Belysning i 37 år, i dag er hun butikksjef på CC Vest. Her viser hun frem sin favorittlampe AJ gulvlampe.

Reklamer før i tiden så litt annerledes ut enn hva som er dagens standard. Her er en stor annonse fra Christiania Belysning i en avis fra 2001.

Vært med siden starten

Ingeborg Nordahl-Pedersen har vært i Christiania Belysning siden starten. Hun ble med over fra Glassmagasinets belysningsavdeling til den første butikken, og er i dag butikksjef i butikken på CC Vest.

– Jeg trives svært godt i jobben min. Det å hjelpe kunder til å trives bedre i hjemmene sine gjennom riktig belysning gir meg mye. Jeg merker at vi som faghandel virkelig gjør en forskjell. Gjennom alle disse årene har jeg også fått mulighet til å utvikle meg både faglig og som person, og det gjør arbeidshverdagen både variert og spennende, sier hun.

Siden starten av 90-tallet har teknologiutviklingen endret belysningsbransjen og detaljhandel totalt.

– Jeg har vært med på overgangen fra kontanter til kort, fra glødepærer til LED, fra det analoge til det digitale samfunnet. Kunder har i dag tilgang til en jungel av informasjon, og er svært prisbevisste, sier Ingeborg.

En omvisning i showrommet til Le Klint i DanmarkEn omvisning i showrommet til Le Klint i Danmark

En utstilling av lamper i en Christiania Belysning butikk for mange år siden - i tiden der lysekroner og den klassiske stilen dominerte. 

En omvisning i showrommet til Le Klint i DanmarkEn omvisning i showrommet til Le Klint i Danmark

90-tallets store slager, Swing gulvlampe i messing. Her står lampen i en gang i et hjem. Swing lampen gjør trolig snart et come-back, for trender går i sirkel. 

En omvisning i showrommet til Le Klint i DanmarkEn omvisning i showrommet til Le Klint i Danmark

Svanhild har jobbet i Christiania Belysning i mange år, og er i dag butikkleder i butikken i Sarpsborg. Dette bilde er tatt i 2004.

Her flettes ledningen til The Bouquet - en nydelig lampe fra Le KlintHer flettes ledningen til The Bouquet - en nydelig lampe fra Le Klint

Marika Dahl er administrerende direktør i Christiania Belysning, det har hun vært siden 2023. Hun står i bresjen for videre utvikling av bedriften. 

Tar tydelig posisjon

Siden starten vokste Christiania Belysning seg større, og etablerte flere butikker. Ved inngangen av 2020 stod virksomheten ovenfor en stor endringsreise, som var i tråd med folks endrede handlevaner.

– Vi satset fullt på de lønnsomme butikkene, la ned de ulønnsomme, og nettbutikken fikk et løft. Grunnen til omstruktureringen og endringen vi gjorde var at vi merket oss at mange kunder flyttet seg fra butikk til nett. Vi har alltid hatt som mål om å tilby en god og effektiv handleopplevelse for våre kunder, og ønsket å møte det behovet uansett hvor våre kundene befinner seg, i fysisk butikk eller på nett, sier Marika Dahl, administrerende direktør.

Nettbutikken ble bygget om og vokste seg til en viktig salgskanal på svært kort tid. I dag utgjør nettbutikken 25 prosent av omsetningen. Christiania Belysning nådde nå ut til hele landet, og satset mer på kvalitet og kunnskap enn noen gang. Også merkevareuniverset ble stadig viktigere og i dag tilbyr Christiania Belysning et stort utvalg av kjente designmerker og tidløse klassikere. De fysiske butikkene og nettbutikken utfyller hverandre godt og er helt avgjørende for hverandre.

– Mange oppdager vårt gode sortiment i nettbutikken og tar turen innom en av våre butikker for å se nærmere på lampen. Det er fremdeles viktig for kunder å kunne prate med fagpersonell og se og ta på produktene. Nettbutikken og butikkene fungerer som et utstillingsvindu for hverandre.

I dag har Christiania Belysning 15 butikker og en nettbutikk. I tillegg tilbyr de lysplanleggingstjeneste med tilhørende elektrikeravtale (fra og med 1. oktober). Alle ansatte er sertifiserte i belysning, og både ekstrahjelper og fulltidsansatte går gjennom et grundig opplæringsløp.

– Her er det kvalitet i alle ledd, både når det gjelder kunnskap og belysning. Vi vil gjerne ta posisjonen som rådgiver og inspirasjonskilde som gjør det enkelt å kjøpe tidløs og funksjonell belysning, sier Marika Dahl. – Vi tilbyr en helhetspakke, der du som kunde kan få hjelp med belysning fra a til å.

Her er en foldemedarbeider, fra gammel av kjent som "foldepige" igang med bretting av lampeskjermer. Her er en foldemedarbeider, fra gammel av kjent som "foldepige" igang med bretting av lampeskjermer. 

Christina Syberg er sortimentssjef i Christiania Belysning og startet som ekstrahjelp i 1997. Hun har lang fartstid og synes belysning er kjempespennende. 

Ansatte fra Christiania Belysning får prøve seg på foldeteknikkenAnsatte fra Christiania Belysning får prøve seg på foldeteknikken

Flowerpot fra &Tradition har blitt en bestselgende lampe. Opprinnelig er den designet i 1968 av Verner Panton, og har blitt supertrendy. 

En klassisk lysekrone som Christiania Belysning var kjent for tidligere. I dag er det få klassiske lysekroner igjen, da trender, behov og etterspørsel har endret seg. 

For 20 år siden så Christiania Belysning slik ut. Krukkelamper og skrå skjermer, og mye mørkeblått og burgunder. Nå er disse type lampene trendy igjen.

Trender gjennom tidene

En annen som har vært i Christiania Belysning i mer enn to tiår er sortimentssjef Christina Syberg.

– Da jeg startet som ekstrahjelp i Christiania Belysning i 1997 solgte vi store, klassiske lysekroner, fargeglade krukkelamper med skjerm og Swing-lampene til Høvik Lys i bøtter og spann. I fjor var noen av våre bestselgere PH 5 taklampe fra Louis Poulsen og Flowerpot bordlampe fra &Tradition – begge designikoner fra tidlig og midten av 1900-tallet.

– Folk har blitt mer merkevarebevisste og stilmessig kombinerer vi nå gjerne retro og moderne. Kundene er opptatt av kvalitet og varighet mer enn pris og forbruksjaget, som preget kjøpemønsteret for 15 år siden, sier Christina.

Hun merker at trender går i sirkel, og mange av de produktene som har vært helt «ut» en stund nå, er på vei inn i trendbildet igjen. 

– Matt mørkeblå, burgunder og krom er på full fart tilbake inn i trendbildet, akkurat som på 1990-2000-tallet. I vårt sortiment finner du stadig flere lamper i disse fargene. Og det er kanskje bare et spørsmål om tid før Swing-lampen kommer tilbake også, sier hun lattermildt.

Hva fremtiden vil bringe er vanskelig å spå. Det som er sikkert, er at bedriften har lang erfaring og stort engasjement og vil stå klare for å hjelpe folk med belysning også i årene kommer. 

Dagens utvalgte favoritter

Saga bordlampe på en skjenk med lyset på. Foto
Skjerm selges separat
HØVIK LYS
Saga stakelampe bord - matt sort
Tilbudspris kr 629 Vanlig pris kr 899
Flowerpot VP9 - krom på et bord
&TRADITION
Flowerpot VP9 oppladbar bordlampe H30 - krom
Tilbudspris kr 2 348 Vanlig pris Veil. pris kr 2 995
PH 3 1/2-3 taklampe - rød/brunert, Louis Poulsen. Foto
LOUIS POULSEN
PH 3 1/2-3 taklampe - rød/brunert
kr 11 850