CEO i Christiania Belysning Maiken Mo fortalte engasjert om KI i varehandel. Foto: Arendalsuka/Håkon Randgaard Mikalsen 

Ny KI-bot svarer på belysningsspørsmål

Arendalsuka er i gang, og mandag 14. august var Christiania Belysning å finne på scenen i forbindelse med et arrangement i regi av Virke om kunstig intelligens i varehandel. Administrerende direktør Maiken Mo deler erfaringer med den nye KI-boten på nettsiden. Boten er basert på ChatGPT, og skal hjelpe kunder med å få svar på belysningsspørsmål. 

Forfatter: Emma Gerritsen

Publisert: August 2023

Tematikken som ble diskutert var om kunstig intelligens (KI) vil føre til tap av arbeidsplasser og butikkdød, eller om dette kan være starten på en ny måte å handle på, samt drifte butikker på. 

Mo mener det er mye potensiale i å bruke KI, og delte erfaringer bedriften har så langt med kunstig intelligens. Christiania Belysning er nemlig blant de første i varehandel til å bruke KI slik de gjør, og har nylig lansert et testprosjekt, i samarbeid med twoday, med en KI-bot som fungerer som butikkansatt i nettbutikken.

– KI-boten svarer på spørsmål om belysning, produkter og hvordan man finner frem på nettsiden. Målet er at KI-boten vil hjelpe kunden til å få gode, relevante svar på spørsmål om belysning og lamper.

Kort vei til kunnskap

KI-boten, som går under navnet Chris, er basert på den mye omtalte språkmodellen ChatGPT, og er matet med fagkunnskap fra Christiania Belysning. Chris er under opplæring, og hele prosjektet er fremdeles i en testfase for å se i hvor stor grad KI-boten kan gi merverdi, først og fremst til kunder, men også til de ansatte.

– Som belysningsspesialist besitter vi masse kunnskap om belysningsfaget, som vi har brukt mye tid på å systematisere og strukturere opp. Vi har jobbet parallelt de siste årene med både å heve kompetansen internt, gjennom grundig opplæring og sertifisering av alle våre ansatte, og med å formidle fagkunnskap til kunden. Likevel opplever vi at vi kan mer enn vi klarer å videreformidle. Målet med prosjektet er å tilgjengeliggjøre fagkompetansen til kunden på en enkel og målrettet måte, slik at det blir enklere å ta gode belysningsvalg. 

Mo understreker at det er viktig å huske på at KI-boten Chris er en språkmodell som simulerer kunnskap og ikke en ekte fagekspert. En språkmodell er maskinlært til å beherske språk og gjette det neste mest sannsynlige ordet.

– Vår bot Chris favoriserer våre data, men kan også komme med litt for kreative forslag. Det er viktig å være klar over når du stiller spørsmål. Nå i testfasen følger vi tett opp for å verifisere svarene Chris gir, og setter stor pris på tilbakemeldinger fra kunder. Etter hvert som KI-boten utvikler seg og får nye oppdateringer, kan vi se hvilke spørsmål folk stiller, hvilke svar de får og hvilke tilbakemeldinger de gir. Da blir det enda enklere å justere KI-Chris. Med tiden og gjennom tilbakemeldinger blir den stadig bedre, sier Mo. Hun oppfordrer alle til å teste ut KI-Chris.

Maiken, CEO i Christiania BelysningMaiken, CEO i Christiania Belysning

Administrerende direktør Maiken Mo i Christiania Belysning fortalte om erfaringer med og tanker om KI i varehandel på et arrangement under Arendalsuka. Foto: Arendalsuka/Håkon Randgaard Mikalsen 

AI-bot Chris gir svar på belysningsspørsmål. Basert på ChatGPTAI-bot Chris gir svar på belysningsspørsmål. Basert på ChatGPT

KI-boten Chris hjelper kunder til å få svar på alt de måtte lure på innen belysning og lamper. Målet er å hjelpe kunder å navigere i belysningsverden, slik at de kan ta gode valg. Prøv Chris her. 

Forsamling mennesker tilstede for å høre om AI-ChrisForsamling mennesker tilstede for å høre om AI-Chris

Maiken Mo fra Christiania Belysning, Bernt Apeland og Christopher Beckham fra Virke og HK, Philipp Engedal fra Coop Norge , Anne Svendsvoll fra HK, Elisabeth Hunter fra Vinmonopolet bidro til arrangementet. Foto: Arendalsuka/Håkon Randgaard Mikalsen 

Ser fremover

Det er ingen tvil om at handelsnæringene står ovenfor utfordringer. Her er det også enorme muligheter for innovasjon og utvikling. I tillegg til Mo bidro Bernt Apeland og Christopher Beckham fra arbeidsgiverorganisasjon og arbeidstakerne, Philipp Engedal fra Coop Norge DA, Anne Svendsvoll fra HK Norge, Elisabeth Hunter fra Vinmonopolet AS til samtalen. Mo har tro på at KI kan være til stor nytte på mange måter i varehandel. 

– Det var veldig verdifullt å høre andres erfaringer med og tanker rundt KI sin rolle i varehandel. Dette blir utrolig spennende å følge med på, og vi må bare hive oss på og lytte og lære, sier hun. Først gleder hun seg til å se hva Christiania Belysning sitt prosjekt kan utrette.

– Hos oss kan vi på sikt ved hjelp av KI også tilgjengeliggjøre kunnskap mer effektivt internt, og bidra til enda bedre opplæring av nyansatte. I tillegg kan det effektivisere flere arbeidsoppgaver, og dermed kan vi få gjort mer. Vi har allerede tatt mange viktige skritt og er godt etablert som belysningsspesialist. Med KI kan vi løfte oss enda mer, avslutter hun engasjert.

 


OM ARENDALSUKA

Arendalsuka er en demokratisk møteplass for alle som er engasjert i samfunnet vi lever i. Arendalsuka arrangeres i uke 33 hvert år og er for deg som vil være med å lytte til, debattere og løse dagens og morgensdagens samfunnsutfordringer. Her setter organisasjoner, politiske partier, næringsliv og mediehus fra hele landet viktige samfunnstema på dagsorden i egne arrangementer. I løpet av fem dager arrangeres det over 1000 arrangementer i Arendal sentrum, og er gratis for alle deltakerne. 


OM CHRISTIANIA BELYSNING

Christiania Belysning er en faghandel innen belysning etablert i 1989. Christiania Belysning har 15 butikker, en nettbutikk og en digital rådgivningstjeneste, lysplanlegging.

Vi tar stolthet i belysningsfaget og våre medarbeidere har høy kompetanse innen belysning. Vi vil gjøre det inspirerende og enkelt å kjøpe belysning. Hos oss finner du designlamper og kvalitetslamper til alle rom.